dag 13 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Heijenk - WaarBenJij.nu dag 13 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Heijenk - WaarBenJij.nu

dag 13

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Heijenk

15 September 2014 | Nieuw Zeeland, Nelson

ohhh, wat een gedoe om een paar glimwormpjes....
we konden het eerst niet vinden in het donker, er is hier nergens een lantarenpaal of zo. toen hebben we het bij de receptie van een hotel gevraagd en zij heeft ons er heen gestuurd. ze vond wel dat we een zaklamp of zo bij ons moesten hebben... maar die hadden we natuurlijk niet, dus toen maar op de bonnefooi met het beetje maanlicht geprobeerd. Ze heeft ons beloofd dat ze ons zou zoeken als we binnen een uur niet terug zouden zijn.... Phoe, het was in het stukje regenwoud en echt pik en pikdonker. een heel smal schelpenpaadje leidde ons... maar ja, als je tegen een boom aan loopt, ben je dus van het paadje af. hahaha, Ik heb Dik aan zijn jas vast gehouden en hij liep dus voorop. Bijna het water in natuurlijk, maar het ging net nog goed. En, we hebben de glimwormpjes gezien hoor!Wel heel goed kijken... maar oke.
de volgende morgen zijn we om 9.15 uur vertrokken en hebben toen nogmaals de route van de glimwormpjes gelopen. Nu zagen we het pad bij daglicht, en vonden het niet raar dat het gisterenavond zo eng was... Heel smal paadje in een regenwoudje, maar erg mooi! heel dicht begroeid met de mooiste bomen en mossen.
daarna zijn we doorgereden naar Haast. aan de westkust. Helemaal langs de kust er naar toe. Maar een regen dat we gehad hebben onderweg!!!! Niet te zuinig!
Toen we onderweg bij de Fox glasier aankwamen was het gelukkig even droog. We moesten een wandeling van een half uurtje, steil de berg op. in de bedding van de gletsjer. Allemaal steen natuurlijk, We kwamen steeds bordjes tegen met : in 1936 was de gletsjer nog tot hier ....
Hij is een heel stuk gekrompen!
We konden er bij lange na niet dicht genoeg bijkomen. Alleen van veraf wat foto`s gemaakt. Door de aardbeving lag er veel rots los, en was de weg naar de gletsjer verder onbetrouwbaar...
Terug bij de auto nog even op de foto met een kartonnen meneer die aangeeft of je de weg van de gletsjer op mag. Vandaag was het daar goed weer voor,,,, tot nu toe!
We zijn verder gereden en kwamen bijna niemand tegen. Ook geen dorpje of wat daar hier voor door kan gaan. zo ineens zie je een paar kleine Kiwi-huisjes in het niets staan, en dat is dan een dorpje...
of 2 huisjes op een berghelling.... ook een dorpje...
Veel mooie bergen gezien, maar allemaal in een waas van regen en veel wolken. Toch nog mooie foto`s gemaakt.
rond het middaguur kwamen we bij een zalmkwekerij aan. Ook maar zo ineens in de middle of nowhere....
daar lekker bijgekomen met thee en koffie.
gigantische zalmen hebben we gezien die daar rond zwommen.
Verder maar weer door niemandsland.
In Haast nog een keer getankt, want in de komende 120 kilometer was er geen dorpje of tankstation te bekennen.
iets voorbij Haast zijn we bij de waterval gaan kijken... in de stromende regen natuurlijk!... Weer verklaart Dik mij voor gek, maar ja, we komen hier niet meer terug, dus wil ik alles zien...
het water stroomt maar zo ineens uit de berg naar de rivier toe. Midden uit een bergwand.... hoe kan dat nou???
maar wederom, heel mooi om te zien en te horen. Door het natte weer waren er natuurlijk geen andere toeristen, dus hadden we het rijk voor ons alleen.
verder zijn we gegaan en kwamen tot 2x toe een eenzame fietser tegen, die ook die hele lange weg zonder iemand tegen te komen, moesten fietsen. Zielig!
En ineens stonden we stil.... in een file.... jaja, midden op de berg...
door de aardbeving zijn er veel wegen kapot en we zien dan ook bij bijna iedere grote bocht dat er vallende stenen kunnen liggen, of er is werk in uitvoering... Steeds als de auto weer op toeren is, moet je weer afremmen... maar ook heel vaak voor een brug. Daar zijn er hier ook heel veel van, maar dan is de brug maar voor 1 weggedeelte. Dus moet je op elkaar wachten...
In de file stonden we ongeveer een kwartier, voordat een aardige meneer ons weer door liet. Een voor een konden we er door. Er lag veel puin en rotsblok op de grond, zodat we er ook hier maar via 1 rijbaan door konden. Ze staan hier dan met een bordje in de hand. rode kant met stop en groene kant met go. Staat die man de hele dag dat bordje steeds om te draaien... in die stromende regen.... Wij blij dat we vakantie hebben....
door al dat gekijk van vanmorgen waren we vandaag aan de late kant.
tegen half zes hebben we weer een backpakkers-ding opgezocht.
een heel mooi huis, tegen de berg aan, aan de voet van een meer vol met plezierjachten...
een double room aan het meer was er niet meer, maar wel nog een kamer met 2 enkele bedden. Die dan maar, maar we l met uitzicht op het meer.
Na de maaltijd zitten we nu gezellig in de lounche. en he, daar komen de 2 franse jongens ook aan die ook in de Ark van Noach waren...
Leuk zeg, om elkaar zo tegen te komen.... Ze herkenden ons ook meteen. Heb je gelijk wat te kletsen...
Het zicht over het meer is mooi. Veel lichtjes aan de overkant.
op de foto`s hier in de hal te zien, is het hier `s winters een skigebied.
overal in ieder bachpakkershuis hangt een levens grote kaart van de wereld, helemaal vol met spelden... kun je in prikken waar je vandaan komt. Europa is niet meer te zien en Amerika, Azie en Australie zijn ook druk beprikt...
Gek eigenlijk, van zo`n dag zitten in de auto wordt je hondsmoe... We gaan maar aan de koffie en dan lekker naar bed.
voor jullie een leuke dag gewenst en misschien tot morgen.
groetjes, Ingrid en chauffeur Dik.

• 15 September 2014 - 10:40

Pa En Ma.:

Wat spannend allemaal wel leuk.Jammer van de regen maar dat zijn jullie wel gewend zielig hoor.
    Er kommen vast nog wel mooie dagen.Ik zal je verslagen een paar dagen moeten missen wel jammer.
    Ingrid en Dik wij wensen jullie veel plezier en reisgenot.
    De hartelijke groeten en liefs van Pa en Ma.

• 15 September 2014 - 10:41

Magrit:

haha, ik zie jullie zó gaan in het donker, Dik met ervaring van vroeger in het donkere bos in Joppe :-)
    Het is te hopen dat jullie nu naar iets zuidelijker ook beter weer tegemoet gaan, dan ziet het er allemaal veel mooier uit.
    veel plezier en voorzichtig aan hè.
    groetjes.

• 15 September 2014 - 21:03

Magrit:

hoi Ing,
    Jennie is een beetje in paniek omdat jij weg bent en wij niet weten wie, en hoeveel we betalen aan de musici op de 28ste. Wil je zo snel mogelijk hierover laten weten wat je hebt geregeld?
    groetjes, Magrit

• 16 September 2014 - 08:33

Manon:

Hoi mam,
    Als je dit zo leest kan je dan zo snel mogelijk bellen? Het gaat over annick, het is ernstig.